Det viktigste når du produserer musikk er at du ikke gir opp på din egen visjon. Ta i bruk det du har til rådighet men hold fokus på dine ønsker, og vær kompromissløs med tanke på intensjon. Gjør dog kompromiss når det gjelder ressurser som stiller seg til rådighet. Det er viktig at du holder energien og produksjonen oppe, slik at alle involverte i prosjektet holder inspirasjonen ved like.
I dag er det ganske enkelt å spille inn musikk basert på samarbeid med andre musikere. Etter at Napster drepte musikkindustrien, eller i hvert fall drastisk forandret næringsgrunnlaget til oppstartere innen musikken, vet de fleste musikere at det ikke ligger penger i platesalg. Dette gjør at de fleste musikere blir med på ulike prosjekter for musikkens del, noe som er positivt for kunsten. Det kan være at en musiker med behov for honorar vil se på musikkens potensiale til livefremføringer fordi det er her det ligger penger.
Det er mange band i dag som gir ut platene sine på creative commons-lisens (CC) helt gratis og heller tjener godt med penger på konsertbilletter og salg av tilhørende produkter. Det er her pengene ligger i musikken i dag for oppstartere, så sant du ikke er ekstremt dyktig og heldig og får mange millioner nedlastinger på Spotify eller andre strømmetjenester. Det er lett å få ut musikken sin i dag gjennom disse strømmetjenestene, men man må bruke sosiale medier godt for å markedsføre musikken.
Glem heller ikke å øve frem gode konserter. Det å bare belage seg på strømming vil ikke blåse liv i musikken din. Husk at alt av innhold på sosiale medier har opphav i den virkelige verden og virkelige opplevelser. Konsentrer deg om å gjenskape din opprinnelige inspirasjon på scenen når du fremfører en konsert, det er her du skaper en opplevelse for andre og det er her pengene ligger.